Part Time Job Di Malaysia


 

Assalamualaikum semua, hari ini saya nak berkongsi serba sedikit tentang part time job yang ada di Malaysia. Kini kita berada di fasa dimana terlalu banyak saingan especially dalam bidang pekerjaan, di tambah pula dengan kemajuan AI (Artificial Intelligent) sekarang yang telah mengambil alih banyak tugas dan kemahiran manusia.

Ini menyebabkan kadar pengangguran di Malaysia juga semakin meningkat bermula dari tempoh pandemik dan endemik ketika negara dilanda Covid19 sebelum ini. Kemerosotan ekonomi memaksa ramai di antara kita mencari part time job walaupun mempunyai pekerjaan tetap bagi menampung komitmen dan kos sara hidup yang semakin meningkat.  

Tapi ramai juga yang bijak mengambil peluang dengan melakukan beberapa 'part time job' yang agak popular kini. Antaranya ialah :

1. Pengajar Tuisyen /Tutor Online:


Di zaman digital ini, menjadi pengajar tuisyen online adalah part time job yang semakin popular. Anda boleh menjadi pengajar tuisyen online di platform seperti Zoom atau Google Meet. Anda juga boleh memilih golongan pelajar yang ingin diajar dengan waktu yang fleksibel dengan masa anda.


2. Pelayan di Restoran Fast Food

Pekerjaan pelayan di restoran fast food seperti McDonald's atau KFC biasanya memerlukan pekerja yang boleh bekerja dalam jadual yang fleksibel. Pekerjaan ini mungkin memerlukan sedikit pengalaman, tetapi dapat memberikan income tambahan yang agak lumayan.




3. Perkhidmatan Penghantaran

Dalam pandemik COVID-19, permintaan untuk penghantaran makanan dan barangan semakin meningkat . Anda boleh mencari pekerjaan sebagai penghantar makanan atau barangan di platform seperti GrabFood atau Food Panda dan banyak lagi syarikat yang menawarkan servis penghantaran ini.



4. Freelance

Freelance ini ialah jika anda mempunyai kemahiran seperti menulis artikel untuk blog atau laman web, memasukkan data, Virtual assistant, data researcher dan banyak kemahiran online lain. Freelance ini juga antara part time job yang sangat popular masakini. Anda akan dibayar mengikut hasil kerja dalam tempoh masa yang ditetapkan dan berpeluang dapat income lebih dari biasa jika di bayar dalam matawang USD.



5. Dropship

Dropship ni maknanya anda memasarkan produk syarikat / orang lain dan uruskan komunikasi dengan pelanggan saja. Tak perlu risau tentang penghantaran sebab syarikat / orang tu yang akan uruskan. Maknanya, anda kena bijak pemasaran dan berkomunikasi saja.Tapi kalau korang nak pilih bisnes yang betul dan sesuai tanpa keluarkan modal yang banyak, korang boleh baca disini >>>> Komuniti Bisnes Terbaik





6. Mobile Spa

Mobile Spa juga kini menjadi pilihan ramai wanita dalam menjana pendapatan sampingan samada secara full time atau part time. Tak kisahlah  siapa kita walau pun surirumah, penganggur , kerja kerajaan, eksekutif, golongan profesional, ibu tunggal, pekerja kilang sekalipun. Dengan mobile spa, bila anda mempunyai kemahiran yang betul, tak mustahil boleh dapat income yang banyak dengan masa yang singkat. 

Servis Mobile Spa juga kini adalah sangat high demand, pengalaman saya sendiri pernah dapat hampir RM500  hanya dalam sehari😉😍 Pelaburan saya dalam bidang mobile spa pada tahun 2018 memang sangat berbaloi, bukan sekadar saya dapat pulangan modal tapi untung berkali-kali.



Mobile Spa ni tak semestinya hanya buat servis ke rumah customer, sekiranya anda tidak mempunyai lesen kereta atau kenderaan, anda juga mampu menjadikan kediaman anda sebagai Spa dengan konsep Home Spa, maksudnya peluang untuk anda sentiasa dapat instant cash pun masih terbuka luas, yang penting kena rajin kan, hihi.. Korang boleh lihat sendiri antara income rakan-rakan saya dalam bidang mobile spa dan boleh baca diSINI>>>> kisah kejayaan mereka dengan bisnes mobile Spa



Student di oversea pun mampu buat duit dengan mobile Spa tau. Ini menunjukkan part time Mobile Spa boleh dilakukan di mana-mana sahaja selagi permintaan sentiasa ada.





So bayangkanlah, kalau dalam sehari kita boleh dapat income RM 200-RM300, dalam masa sebulan berapa agaknya kita boleh jana income kita, Best kan?? Memang bestlah kalau buat duit hari-hari camni, betul tak ?


Contoh sehari kita dapat RM 100 pun, Macam –macam kita boleh buat kan…
  •   beli barang dapur
  •   bagi pada mak ayah
  •   beli apa je kita nak
  •   buat saving
  •   beli barang basah
  •   beli apa je anak nak, contohnya : mainan, makanan
  •   belanja family makan
  •   zakat dan sedekah

Seronok kan bila kita ada duit sendiri, nak manage macamana cara sekali pun, tak siapa nak argue hihi…di samping kita dapat bantu suami memperbaiki ekonomi keluarga, mobile spa ini juga adalah part time job yang paling ideal buat wanita terutama ibu-ibu di luar sana. Sebabnya kita boleh bekerja dalam masa yang kita boleh tentukan sendiri.

Wanita dibenarkan bekerja dan boleh menceburi pelbagai bidang pekerjaan selagi ianya masih berlandaskan syariat dan tidak melanggar batas batas yang ditetapkan oleh agama Islam. Yusuf Al-Qardawi, (2006), telah menyatakan wanita harus bekerjaya tetapi terikat dengan beberapa syarat iaitu kerjaya tersebut dibenarkan syarak atau tidak diharamkan, beriltizam dengan etika wanita muslimah dan kerjaya tersebut mestilah tidak mengorbankan kewajipan-kewajipan lain yang tidak harus diabaikan. 

Jadi, persoalannya adakah Mobile Spa ni sesuai untuk korang ceburi untuk dijadikan sebagai kerja sampingan atau full time jawapannya ialah YA... Korang hanya melabur sekali sahaja tetapi korang pasti dapat untung berkali kali ditambah bonus dengan ilmu buat duit walau di mana saja korang berada.

So mulakan langkah korang sekarang ok! Nak join  Bisnes Mobile Spa ni, boleh terus roger2 saya k! atau terus ke FB page >>>> Kursus Mobile Spa Termurah

Nak jana pendapatan lumayan dengan mobile spa yang trending ni? 


Hubungi atau whatsapp saya Norra team BOTG (Beauty On The Go) Mobile Spa



Norra Imani,
📲016-3649751
Beautician BOTG
Proud Owner of Imani Mobile Spa,
Instagram: 
Perak Darul Ridzuan












#kursusspamurah
#spashaklee
#mobilespa
#mobilespamalaysia
#kelasspaonline

Comments

  1. Mobile spa paling masyuk ni. Zaman sekarang orang perempuan yang lagi ramai buat part time job. Dalam banyak-banyak part time job, yang paling sesuai untuk orang perempuan mobile spa lah. Student pun boleh buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sangat, bisnes paling ideal untuk wanita di luar sana

      Delete
  2. Bisnes high demand! Hari2 boleh kipas duit. Sangat2 lahh sesuai bagi student, ibu2 suri rumah yang cari side income 😋

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat high demand, sampai tak menang tangan nak manage kalau weekend hihi

      Delete
  3. Part time job as a mobile spa memang awesome. masyukkk .

    ReplyDelete
  4. Bisnes mobile spa memang awesome 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak, best sangat bila buat mobile spa ni

      Delete
  5. Mobile spa ni senang nak buat sebab ikut timing kita dan customer saja. Skill dah ada, mudah.

    ReplyDelete
  6. Hadhirah_ZulkifliMay 8, 2023 at 9:23 PM

    Setuju sis, memang tak rugi join bisnes Mobile Spa, demand ada dimana2 saja. Best!😍

    ReplyDelete
  7. Bisnes spa ni sangat best. Masa fleksibel. Income pun masyukkk

    ReplyDelete
  8. Semoga terus maju jaya dengan mobile spa :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts