5 Cara Kurus Dengan Cepat Dan Sihat



Keghairahan mereka yang mengalami obesiti dalam menurunkan berat badan biasanya mengundang banyak masalah kesihatan lain bila mereka mengambil jalan mudah untuk kurus. Antaranya dengan mengamalkan produk timbang kilo yang tidak selamat dan tidak mendapat pengiktirafan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.


Terlalu banyak lambakan produk yang tidak berkualiti di pasaran, overclaim dengan mengesahkan anda boleh kurus dalam masa yang singkat tapi akhirnya mengundang kepada banyak komplikasi kesihatan seperti masalah buah pinggang. Sebenarnya tiada jalan pintas untuk kita dapatkan berat badan ideal dalam masa yang terlalu singkat melainkan dengan cara yang betul dan pemakanan sihat .

Disini saya kongsikan antara 5 tips penting untuk membantu anda Kurus Dengan Cepat dan sihat.

1. Mengurangkan pengambilan karbohidrat dan melebihkan protein.



Antara cara yang paling berkesan dalam menurunkan berat badan dengan cepat dan efektif ialah dengan cara mengurangkan pengambilan karbohidrat dalam masa beberapa hari. Pengurangan kabohidrat juga sebenarnya mampu mengurangkan berat air dalam tubuh badan kita. Tapi untuk mengelakkan kelaparan yang keterlaluan, anda boleh melebihkan pengambilan protein tanpa lemak sebagai ganti kepada karbohidrat tersebut.

" Kajian daripada American Journal Of Clinical Nutrition melaporkan bahawa peserta program diet tinggi protein mereka lebih merasa kepuasan, kenyang lebih lama dan berjaya menurunkan berat badan apabila pengambilan lemak di turunkan sebanyak 20% daripada nilai kalori dalam diet, protein di tingkatkan kepada 30%"

2.  Mengurangkan pengambilan kalori harian


Jika pengambilan kalori melebihi tenaga yang diperlukan, maka pembakaran lemak tidak akan terhasil. Dengan itu menyebabkan berat badan anda makin bertambah disebabkan pengumpulan lemak di tubuh badan. 

Berikut merupakan beberapa tips kuruskan badan yang mudah dengan cara mengurangkan pengambilan kalori :

  • Kira pengambilan kalori: Untuk memudahkan pengiraan kalori harian, muat turun sebarang aplikasi pengiraan kalori di telefon pintar anda. Dengan cara ini, anda akan dapat mengira pengambilan kalori selain jumlah nutrien daripada makanan yang anda makan
  • Elakkan pengambilan snek: Pengambilan snek antara waktu makan hanya akan meningkatkan jumlah kalori harian tanpa anda sedari. Oleh itu, kurangkan atau elakkan sebarang pengambilan snek antara waktu makan. Jangan sesekali makan selepas anda menikmati makan malam anda
  • Kurangkan sebarang sos: Salah satu cara mudah lain untuk mengurangkan kalori adalah dengan mengurangkan pengambilan sos pencicah makanan seperti sos cili, mayones dan juga kicap
  • Banyakkan makan sayur: Tingkatkan pengambilan sayur-sayuran dan kurangkan pengambilan karbohidrat dan makanan berkanji
  • Elak minuman manis: Cuba banyakkan pengambilan air kosong dan kurangkan pengambilan minuman bergula

2.   Kerap berpuasa / buat Intermittent Fasting

Selain itu , antara cara paling popular dan berkesan untuk membakar lemak badan yang tersimpan sejak sekian lama adalah melalui intermittent fasting. IF  yang dilakukan dengan cara yang betul sangat membantu anda menurunkan berat badan dengan cepat, boleh rujuk disini >>>> Diet Intermittent Fasting Yang Betul

Apabila menggunakan kaedah ini, secara tidak langsung ia melatih badan anda mengurangkan pengambilan kalori harian. Ada yang mengamalkan 16 jam puasa dan 8 jam waktu makan dan ada juga yang mengamalkan 20 jam berpuasa dan hanya 4 jam waktu makan.

3.  Bersenam / bersukan


Bersenam adalah tabiat/ norma yang sangat baik bagi membakar lemak dan kalori dengan lebih cepat, anda digalakkan untuk bersenam dan bersukan setiap hari sekurang-kurangnya 30 minit sehari. 

Berenang juga adalah senaman yang menggunakan seluruh otot badan. Selain menghilangkan lemak, berenang juga boleh meningkatkan fleksibiliti dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

Senaman angkat berat, jogging dan berlari yang berintensiti tinggi sangat efektif dalam menurunkan berat badan dan meningkatkan kadar metabolisme anda.

4.   Banyakkan minum air kosong 


Terdapat kajian menunjukkan dengan minum air setengah liter setengah jam sebelum makan sebenarnya membantu anda mengurangkan selera makan dan menurunkan berat badan sebanyak 44%, berbanding mereka yang kurang minum air kosong. Ini juga mengurangkan pengambilan kalori dalam pemakanan harian kita.

Nak cara yang lebih cepat ,kurangkan pengambilan air manis dan hanya mengambil air kosong ketika makan. Cuba amalkan selama seminggu dahulu, pasti anda akan dapat rasakan perbezaan nya😊

5.   Mengelakkan pengambilan makanan yang diproses


Sekiranya anda sudah terbiasa dengan mengambil makanan yang diproses, apa kata ubah tabiat anda sekarang jika ada impian untuk kurus dengan cepat. Hentikan pengambilan makanan yang diproses seperti snek, fast food, makanan dalam tin dan sebagainya. Setiap makanan yang diambil adakah sajian lengkap dan ada nutrisi yang diperlukan oleh badan.

Anda cuba gantikan dengan menu yang ada sayur-sayuran yang rendah karbohidrat atau pu telur sebagai sumber protein tanpa lemak. Pengambilan menu sahur yang sesuai ketika berpuasa juga sangat penting supaya tubuh badan kita tidak lesu dan bertenaga sepanjang hari.

Cara Turunkan Berat Badan dengan Set Kurus Shaklee.

Matlamat UTAMA selain dari kurus dengan cepat kita juga nak kurus secara sihat kan! bukan yang hanya turun dengan cepat dan akhirnya banyak pula masalah kesihatan lain. Paling sadis sekali berat kembali naik lebih banyak daripada sebelumnya. 

Selain daripada tips yang saya kongsikan diatas dan pelbagai jenis diet yang diamalkan, sebenarnya pengambilan suplement dalam makanan harian juga  sangat membantu proses penurunan berat badan ini supaya lebih berkesan.

Gabungan suplement yang lengkap dengan  nutrisi yang cukup dan seimbang sebenarnya sangat menyokong penurunan berat badan dengan cepat .






Ramai juga yang memilih Set Kurus Shaklee ini bagi menpercepatkan penurunan berat badan secara efektif . Antara  supplement yang ada dalam Set ini ialah :

  • Esp ( boleh diambil sekali dengan Vitamin C dalam Set Rahmah Shaklee)
  • Vivix
  • Alfalfa Complex
  • Herblax
  • Lecithin
  • CInch Shake
Antara Kebaikan Set Kurus Shaklee ini ialah :
  • Ia membantu kita membuang toksin dalam badan (proses detox) seterusnya menjadikan badan lebih sihat, bertenaga dan fokus.
  • Menurunkan simptom dan risiko penyakit merbahaya.
  • Boleh diamalkan oleh ibu menyusu dengan selamat
  • Mengurangkan craving makan makanan dan minuman yang manis
  • Melancarkan sistem penghadaman dan mengelakkan sembelit
  • Nafas lebih segar dan tidak berbau jika anda mengalami masalah nafas berbau.
  • Bonus kulit lebih cerah dan cantik, bila nutrisi /zat yang diperlukan badan cukup sekaligus menjadikan kulit lebih sihat
Antara testimoni mereka yang mengamalkan Set Kurus Shaklee ini




" Berat badan yang ideal merupakan idaman setiap individu untuk kelihatan cantik dan tampan. 

Namun begitu, ingatlah bahawa tiada jalan pintas untuk kurus. Tiada istilah cara kuruskan badan dalam seminggu atau dalam masa sebulan. Menguruskan badan adalah proses yang memakan masa dan memerlukan disiplin yang tinggi. Matlamat anda untuk kurus bukanlah perkara yang mudah, namun tidak mustahil. Mengubah gaya hidup adalah salah satu kuncinya."


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai bisnes online Shaklee boleh hubungi saya untuk saya bantu anda lebih sihat di samping menjana pendapatan bersama Shaklee.

Nak daftar ahli sendiri dan dapatkan lebih banyak penjimatan , terus KLIK SINI 

Sebarang pertanyaan lanjut , terus hubungi saya 👇




#NextlevelBlogging
#Shakleetriumph2023
#shakleethrive2023
#SetRahmahShaklee2023
#kurusdengancepat
#PengedarShakleeBaganDatuk



Comments

Popular Posts