Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu


Dalam entry saya sebelum ini ada saya menceritakan tentang Intermittent Fasting dan kebaikannya, tapi Intermittent Fasting ini ada juga keburukannya yang perlu anda tahu. Walaupun IF ini adalah satu kaedah diet yang menjadi kegilaan ramai kini tapi ada beberapa sebab yang menjadikan IF ini juga mempunyai sisi yang tidak baik untuk kesihatan.

Sebelum saya kongsi tentang Keburukan Intermittent Fasting, saya ingin terlebih dahulu berkongsi tentang autophagy. Intermittent Fasting yang dilakukan untuk tempoh jangka masa panjang sebenarnya boleh mengaktifkan autophagy. Masih ramai yang belum sedar tentang perkara ini.



APAKAH ITU AUTOPHAGY?

Autophagy ialah proses di mana sel-sel akan membersih, membaikpulih, menghasilkan sel baru yang lebih sihat atau memusnahkan dirinya sendiri (sekiranya telah rosak dan tak dapat dibaikpulih lagi) . 

Bila dalam badan kita terdapat banyak sel yang hampir rosak. Jadi, autophagy ini akan berfungsi  membantu untuk mengenalpasti sel-sel tersebut dan menambahbaik semula.

Autophagy juga sangat membantu merangsang sistem imun anda dan membantu mengurangkan keradangan kronik dalam badan anda. Seterusnya, ia boleh membantu mengurangkan risiko penyakit moden dengan keradangan asas, seperti penyakit metabolikautoimun, penyakit jantung dan kanser.

Fakta yang perlu anda tahu kebaikan autophagy ini ialah dia menjana semula sel-sel yang baru dan lebih sihat sekaligus memberi manfaat menyeluruh pada kesihatan kita



CARA UNTUK MENCAPAI AUTOPHAGY 


Biasanya bila berbalik kepada tempoh masa kita buat  intermittent fasting, autophagy hanya bermula selepas IF selama 20 jam, dan hanya mencapai kemuncak selepas IF selama 72-jam (IF selama 3 hari, tanpa makanan, hanya minum). Jadi ia nya bukan mudah, bayangkan 3 hari buat wet-IF.(masih boleh minum air)

Tempoh masa untuk kita capai autophagy dengan Intermittent Fasting (wet fasting) mengambil masa selama 72 jam, jadi dengan puasa biasa mengikut amalan Islam, kita sebenarnya dapat capai autophagy dengan tempoh 1 hari berpuasa.

Istimewanya bila kita berpuasa di bulan Ramadhan (puasa kering) atau berpuasa sunat sebenarnya anda lebih mudah mencapai tahap autophagy. 

Bayangkan bila kita berpuasa selama 30 hari tanpa gagal di bulan Ramadhan, lebih banyak lagi manfaat dapat diperolehi dari autophagy, penghasilan sel-sel baru yang lebih sihat di peringkat paling tinggi akan berlaku dalam tempoh tersebut.


KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG PERLU ANDA KETAHUI

1. Memusnahkan Collagen dalam Badan.

Intermittent Fasting sebenarnya akan menyebabkan kita kekurangan collagen. Penghasilan  collagen ni sangat penting. Jika Intermittent Fasting memusnahkan collagen dalam badan. Ia akan mewujudkan masalah kesihatan lain seperti kekurangan kalsium dan memberikan kesan yang tidak baik pada pergerakan sendi dan otot kita.


3. Menyekat Pembentukan Collagen

Bila badan berhenti menghasilkan collagen yang diperlukan oleh tubuh badan kita, maka anda  akan mengalami masalah kulit jeragat, kulit muka kusam, cepat nampak tua sebelum usia, kuku rapuh, rambut rosak/gugur, masalah kesihatan sendi dan banyak lagi.


3. Kekurangan Garam Mineral dan Nutrisi

Ketika melakukan Intermittent Fasting  tanpa menjaga pemakanan dengan betul maka badan berisiko tinggi untuk mengalami masalah kekurangan Garam Mineral. Ini disebabkan pengambilan nutrisi yang diperlukan badan tidak mencukupi.

Kekurangan garam mineral boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan yang serius termasuklah Hypothermia, kejang otot, tekanan darah rendah, masalah pencernaan dan masalah kesihatan mental.
  
Antara alternatif paling baik ialah dengan pengambilan Set Kurus Shaklee  yang lengkap dengan nutrisi yang diperlukan sepanjang  anda melakukan Intermittent Fasting .

4. Gangguan Tidur atau Insomnia

Rasa lapar yang keterlaluan juga meningkatkan tahap kortisol kita, meletakkan 'brek' pada pengeluaran melatonin yang kita perlukan untuk berasa mengantuk dan terus tidur.

Inilah puncanya mengapa ada juga orang mengalami insomnia semasa berpuasa atau buat intermittent fasting. Rasa lapar terlalu kuat,tekanan pada tubuh badan dan tidur tidak nyenyak. Bila ianya berlaku dalam tempoh tertentu maka kita akan mengalami kesan kurang tidur, berhenti kehilangan lemak, tahap tenaga berkurangan, dan emosi yang tidak menentu.


Melalui perkongsian daripada Dr. Redza baru-baru ini, beliau menyatakan bahawa dalam tubuh kita ada hormon ghrelin berfungsi untuk menghantar signal lapar kepada otak manakala hormon leptin menghantar signal kenyang. 

Hormon Leptin ini mengambil masa selama 10 minit untuk hantar signal kenyang manakala hormon Ghrelin mengambil masa hanya beberapa saat sahaja untuk menghantar signal lapar.

Prof Dr Redza juga ada berkongsi tentang beberapa jenis supplement yang dapat membantu mempercepatkan proses autophagy selain berpuasa iaitu:

  1. Revestrol
  2. Astaxanthin
  3. Berberine
  4. Citrus Bergamot
  5. Turmeric

Terdapat 3 jenis produk dari Shaklee iaitu Vivix, Res V dan Coq-trol Plus. Ketiga-tiga produk ini mempunyai fungsi tersendiri untuk sesi autophagy. Di dalam ketiga-tiga suplements ini, boleh saya simpulkan ianya berkaitan tenaga dari peringkat celular. 






Kesimpulannya, antara sebab orang buat intermittent fasting ialah :

  • nak turunkan berat badan dengan cepat / konsisten
  • nak lebih sihat
  • nak elakkan penyakit kronik

Jadi anda kena fokus pada tujuan sebenar Intermittent fasting itu sendiri, kemudian carilah kaedah yang paling sesuai untuk anda dan penerimaan tubuh badan anda sendiri .Ambil produk suplemen yang bersesuaian untuk fokus anda, saya sendiri sangat mengesyorkan anda amalkan supplements terbaik Shaklee, sebab inilah juga yang saya amalkan sejak tahun 2012. Dan Shaklee tetap menjadi pilihan saya dan keluarga sehingga kini.


#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023


NAK DAPATKAN PRODUK SHAKLEE DENGAN KONSULTANSI

Terus Hubungi saya di:




Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya untuk saya bantu anda lebih sihat di samping menjana pendapatan bersama Shaklee.

Nak daftar ahli sendiri dan dapatkan lebih banyak penjimatan , terus KLIK SINI





















 

Comments

Popular Posts