Tingkatkan Tenaga Sel Anda Dengan Coq-trol Plus

 Assalamualaikum semua 😊 semoga kalian dikurniakan kesihatan yang baik. Alhamdulillah entry kali ini, saya ingin berkongsi tentang manfaat  coq-trol plus ini pada kesihatan dan betapa pentingnya kita mengambil suplemen Coq-Trol Plus ini dalam pemakanan seharian kita.

Adakah anda sering berasa mudah letih atau tidak bertenaga terutamanya bila dalam keadaan tergesa-gesa untuk menyelesaikan sesuatu perkara? sebenarnya anda tidak bersendirian. Jom teruskan pembacaan bagaimana Coq-Trol Plus ini dapat membantu anda kekal bertenaga dan dapat memanfaatkan masa dengan sepenuhnya.

Sebelum itu, kita kenali dulu apakah definisi Coenzyme Q10 (Coq10) dengan formulasi baru dari shaklee iaitu Coq-Trol Plus.



Apakah itu Koenzim Q10?

▪️CoQ10 adalah sejenis nutrien larut lemak yang terdapat dalam hampir semua sel.

▪️Ia terdapat dalam mitokondrian (Kilang tenaga untuk sel)

▪️Bersifat Antioksidan semulajadi dan kuat berfungsi melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas.

▪️Ia bertindak menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari.

▪️Cara ia berfungsi ialah dengan bertindak sebagai palam pencucuh sel (spark plug) untuk mulakan proses penghasilan tenaga bagi menukarkan makanan kepada tenaga (ATP)







Tahukah anda untuk memastikan kita mendapat 100mg Coenzyme Q10, kita perlu mengambil:

  • 3 kg daging merah 
  • 100 cawan brokoli yang direbus 
  • 100 sudu makan minyak canola 
  • 3.3 kg mentega kacang 

Badan kita sebenarnya boleh menghasilkan mitokondria dan Koenzim Q10 secara semula jadi tetapi faktor-faktor berikut boleh menjejaskan penghasilannya.

  • Peningkatan usia
  • Pemakanan yang tinggi lemak dan gula
  • Kurang bersenam
  • Pencemaran alam sekitar
  • Penggunaan statin untuk menurunkan paras kolesterol
Apa yang perlu anda tahu ialah tahap Koenzim Q10 menurun  apabila usia kita meningkat dan penggunaan statin untuk menurunkan kolestrol menyebabkan tahap Koenzim Q10 semakin rendah dalam tubuh badan kita.

Bercakap mengenai kesan Statin (sejenis ubat anti kolestrol) terhadap kesihatan penggunanya. Siapa di sini sedang amalkan ubat Statin? Atau pun ibu ayah adik beradik kita ada amalkan ubat ini?😀 Tahukah anda, penggunaan ubat Statin akan kurangkan penghasilan enzim HMG-CoA. Penghasilan CoQ dalam badan juga berkurangan sebanyak 40%.





Jom kita lihat manfaat setiap satu Coq10 ini.


1. Mengekalkan Tenaga Sepanjang Hari.


CoQ10 ini sangat membantu meningkatkan tenaga dengan menyokong gaya hidup aktif anda. Ia mengekalkan tenaga sepanjang hari disamping meningkatkan kekuatan otot dan mempercepatkan proses pemulihan luka.


2. Membantu melancarkan peredaran darah yang sihat.

Tahukah anda, CoQ10 ini paling banyak didapati di jantung kerana ia menggunakan paling banyak tenaga untuk mengepam darah ke seluruh badan. 🫀

Mengikut statistik NCD pada tahun 2014, penyakit jantung merupakan salah satu pembunuh utama rakyat Malaysia. Jadi, sangat penting untuk kita sama- sama mula sedar akan kepentingan CoQ 10 ini untuk kesihatan organ jantung kita bermula sekarang.🫀😀


Mengikut kajian diperoleh dari American Heart Association (2009), 80% penyakit jantung boleh dicegah melalui : ▪️Kita ubah corak pemakanan yang lebih sihat ▪️Bersenam secara konsisten ▪️Kawal tahap kolestrol & tekanan darah (BP)


Keseluruhannya, CoQ memberi banyak sangat manfaat kepada jantung dalam : ▪️Menguatkan otot jantung ▪️Membantu peredaran darah yang sihat ▪️Mengurangkan risiko penyakit jantung ▪️Meningkatkan tahap tenaga bagi mereka yang mengambil statin



CoQ10 sebenarnya lagi bertambah baik apabila kita gabungkan dengan khasiat polifenol & asid Omega -3. Gabungan tersebut menghasilkan: ▪️CoQ10 dengan fungsi menguatkan otot jantung ▪️Polifenol mengurangkan keradangan pada salur darah ▪️Asid Lemak Omega 3 pula bertindak menurunkan paras trigliserida dan tekanan darah


Kita andaikan seperti sebuah kilang, badan kita memerlukan sel-sel (stesen penjaga tenaga) dan nutrien-nutrien (pekerja) untuk berfungsi seperti biasa. Setiap sel mengandungi satu stesen penjanaan yang bernama mitokondria untuk menghasilkan tenaga bagi badan anda dan ia memerlukan satu nutrien, Coenzyme Q10 (CoQ10). 

Polifenol pula membantu meningkatkan kuantiti mitokondria
😀 Tinggi dengan antioksida, polifenol membantu meningkatkan prestasi sel ke tahap optima, menambah jumlah mitokondria dalam sel. Sebagai pekerja dalam stesen-stesen penjana tenaga, CoQ10 diperlukan untuk mengecas badan, memperbaharui tenaga agar badan anda berfungsi lebih efektif. 
Betul- betul hebat gabungan duo ni!✅✅

3. Kesihatan Kesuburan.


Seterusnya, CoQ 10 juga sangat baik untuk kesuburan. Pertama : Ia bertindak sebagai antioksidan dengan melindungi sperma daripada kerosakan radikal bebas & bantu TINGKATKAN JUMLAH SPERMA 😉


Keduanya, CoQ 10 bantu pergerakan sperma yang LEBIH LAJU kerana bilangan mitokondria paling tinggi ada di bahagian “Leher” Sperma


Kajian dalam satu Jurnal pada 2012 menunjukkan kadar peningkatan Jumlah Sperma & Pergerakan Sperma dalam kumpulan sasaran yang diberikan 200 mg CoQ 10 setiap hari. Meningkat dari 15% kepada 81% untuk jumlah sperma, 18% ke 31% untuk pergerakan sperma. 😉 Power kan effect CoQ 10 ni untuk kesihatan kaum lelaki


Bukan sahaja baik untuk kesihatan sperma, CoQ 10 juga sangat bagus untuk kesihatan telur (ovum) kaum wanita . 👱🏻‍♀️ Kepekatan CoQ 10 yang tinggi dalam ovum akan membantu : ▪️Meningkatkan tahap tenaga ▪️Beri kualiti ovum yang lebih baik untuk pembahagian sel

Kita dapat lihat manfaat Coq10 ini menyeluruh dan CoQ10 sangat memberi manfaat terhadap kesihatan pembiakan manusia dengan cara : ▪️Tingkatkan pergerakan sperma ▪️Tingkatkan kuantiti sperma ▪️Perbaiki kualiti ovum wanita ▪️Peluang tinggi untuk persenyawaan Best kan?😉 Selepas ni, anda suami isteri bolehlah amalkan CoQ 10 untuk kekal sihat ya! Banyak sangat kebaikannya!


4. Menjadikan Kulit Lebih Berseri


Manfaat seterusnya adalah berkaitan dengan kesihatan & kecantikan kulit. Tahukah anda, CoQ 10 banyak terdapat di permukaan kulit lipid pada epidermis kita. 😀CoQ10 adalah antioksida yang kuat,  bertindak melindungi kulit anda daripada mengalami penuaan pramatang yang disebabkan oleh pendedahan matahari yang berlebihan dan tindak balas keradangan  

Ia juga meningkatkan perlindungan antioksida kulit dengan meneutralkan radikal bebas yang disebabkan oleh sinaran UV dan bahan pencemar yang boleh merosakkan kolagen dan elastin anda, yang membawa kepada penuaan pramatang.  Ia juga bertindak sebagai pelindung UV kepada kulit kita dan memberi tenaga untuk pembaikan dan penghasilan sel.


Gambar 1.0 yang menunjukkan kesan pengambilan CoQ 10 selepas 3 bulan. Berbeza kan? Sebelum dan selepas 😉 Kulit menjadi lebih anjal dan kurang kedutan 👏🏻.




5. Ketajaman Minda



Seterusnya, CoQ 10 juga sangat bagus untuk ketajaman minda dengan cara : 🧠 ▪️Memberi bekalan untuk fungsi otak ▪️Menyokong daya perhatian dan fungsi sel otak ▪️Membekalkan antioksidan pelindung neuro dengan mengurangkan plak amyloid (penyebab Penyakit Alzheimer/ Mudah Lupa)

Jadinya, CoQ 10 sangat bagus untuk kesihatan minda kita dengan menjadikan kita lebih fokus dan peka sekaligus mengurangkan risiko berkaitan penuaan seperti Alzheimer & Parkinson. Ia juga bantu meningkatkan daya ingatan dan keupayaan pembelajaran



Oleh itu, penting sangat- sangat kita mengambil sekurang- kurangnya 100 mg CoQ 10 setiap hari untuk keperluan badan kita. 😉 Pelaburan untuk kesihatan tidak pernah sia-sia.


Panduan memilih CoQ10 yang terbaik : 

1️⃣Mempunyai bahan tambahan aktif lain yang bersifat “anti keradangan”

▪️ Contohnya : Kombinasi 2 mg Resveratrol 

2️⃣Mempunyai bahan aktif lain bersifat “antioksidan” 
▪️ Contohnya : Kombinasi 5.5 mg Tokoferol 

3️⃣Mempunyai sistem penyerapan dari sumber terbaik & semulajadi

▪️Contohnya minyak zaitun yang dipatenkan untuk penyerapan lebih unggul 

4️⃣Bebas gluten

5️⃣Berkepekatan tinggi
▪️ (100 mg) CoQ 10


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai bisnes online Shaklee boleh hubungi saya untuk saya bantu anda lebih sihat di samping menjana pendapatan bersama Shaklee.

Nak daftar ahli sendiri dan dapatkan lebih banyak penjimatan , terus KLIK SINI 👇



Sebarang pertanyaan lanjut , terus hubungi saya 👇







#NextlevelBlogging
#Shakleetriumph2023
#shakleethrive2023
#PengedarShakleeBaganDatuk
#Coqtrol
plus
#kecantikankulit
#kesuburan





Comments

Popular Posts